Spreekt voor zich, toch ?

Usability, het woord lijkt voor zich te spreken, door het wat explicieter te vertellen word het woord wellicht iets duidelijker.

Wanneer een bedrijf wil bereiken dat een concept slaagt, moet de ingezette media niet alleen aansluiten bij de doelgroep maar ook op een gebruikersvriendelijke manier georkestreerd worden. Het is belangrijk om een langetermijnband op te bouwen met de consument, en dat is een belangrijk speerpunt in de strategie van bedrijven. Er moet goed gekeken worden naar de usability van een concept. Voordat je iets wil vertellen moet je nagaan wat de functie ervan is en in welke mate het vertelde een het leven van de gebruiker heeft. Dus of de tools die gebruikt worden gevormd zijn naar de doelgroep.

Door rekening te houden met effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid streef je naar de tevredenheid van de consument. Hier zijn een aantal termen die het op crossmedialiteit meetbaar maken:

Product :

Een campagne, format of pervasive game

Gebruikersomgeving:

Is afhankelijk van de keuze voor de verschillende platforms die je wilt gaan gebruiken, zoals een combinatie van een internet browser en het menu van een mobiele telefoon. Of bijvoorbeeld de combinatie computer, televisie en een evenement. De gebruikersomgeving stel je samen naar aanleiding van het mediagebruik van je doelgroep.

Effectiviteit:

Als een consument een gedrukte advertentie ziet van een paar mooie schoenen, moet het diegene ook lukken op de website te komen waar ook die schoenen te zien zijn. Wanneer dit niet lukt is de overschakeling van druk naar het internet niet effectief geweest.

Efficiëntie:

Wanneer een consument een gedrukte advertentie ziet met een aanbieding van een paar schoenen er op, en waar naar een homepage word verwezen. Als de consument op de website nog op zoek moet gaan naar die daadwerkelijke aanbieding is dat niet efficiënt. De aanbieding moet direct zichtbaar zijn, of er moet duidelijk naar verwezen worden.

Naar tevredenheid:

Het gaat er hierbij om of iemand de handelingen binnen een platform als prettig ervaart, en hij of zij geen problemen heeft met het uitvoeren van zijn taken.

Klantvriendelijkheid:

Als het paar schoenen uiteindelijk gekocht is, is het voor de consument fijn om een bevestiging van zijn of haar aankoop te krijgen per e-mail.

Als bedenker van een format moet je beslissen of een bepaald medium meer motivatie nodig heeft om tot actie over te gaan. En of er meer informatie nodig is om tot die actie over te gaan. Een goed voorbeeld daarvan is het internet, dat is altijd beschikbaar, en daar kunnen mensen zelf informatie raadplegen wanneer zij dat kunnen en willen.

Bron: Basisboek Crossmedia Concepting

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s