Facebook kan gedachten lezen?

Facebook, bijna iedereen heeft het. Al je vrienden en familie hebben het. Elke dag zit je constant te checken op updates, want wat als je iets mist van je vrienden? Op Facebook heb je een profiel, je kunt een profiel- en omslagfoto plaatsen, zeggen waar je vandaan komt, zeggen wat je leuk vind, zeggen wat je doet en nog veel meer. Er is niet veel wat niet van je te weten valt zou je bijna denken. Op je telefoon en tablet download je de Facebook-app en staan in verbinding met je account. Zo kun je overal je Facebook checken. Je voegt toe wie of wat je toe wilt voegen en je kunt van alles van iedereen bekijken. Vaak weet Facebook wie je wel en niet kent, wat je wel en niet leuk vind. Hoe kan dat?

De vijf speerpunten van een crossmediaal concept zijn storytelling, mediumspecificiteit, usability, relevantie en cocreatie. In deze blog ga ik het hebben over het speerpunt relevantie. Relevantie houd kort in de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat op het juiste moment en op het juiste middel/kanaal. In andere woorden: het dialoog/product moet zo gebracht worden dat het relevant voor je is. Als voorbeeld zal ik Facebook nemen, want vaak lijkt Facebook je gedachten te kunnen lezen.

Facebook is op een aantal manieren relevant. Ten eerste de informatie die je te zien krijgt. Zoals hierboven gezegd, voeg je toe wie of wat je toe wilt voegen. Op deze manier krijg je de informatie die je wilt krijgen, die je interesseert. Als je een bepaald bedrijf of organisatie leuk vind, krijg je zo nu en dan de informatie die ze gedeeld hebben. Je krijgt geen informatie als je er niet om gevraagd hebt.Ten tweede de zoekmachine van Facebook. Stel je kent iemand, omdat je vrienden hem ook kennen en omdat diegene in hetzelfde dorp woont. Je zoekt diegene op door zijn naam in de zoekbalk in te typen. Er zullen waarschijnlijk tientallen mensen met dezelfde naam zijn, maar toch komt degene die je zoekt bovenaan te staan. Hoe kan dit? Facebook kijkt naar gelijkenissen in jullie profielen. Als er gemeenschappelijke vrienden zijn en de woonplaats hetzelfde is, is de kans natuurlijk groot dat dat degene is die je zoekt. Facebook “weet”  dat dit het meest relevant is en laat dit daarom tonen.Ten derde “weet” Facebook mensen die je waarschijnlijk kent. Soms krijg je van Facebook de vraag of je die en die persoon kent en meestal is dit het geval. Hoe weet ie dit? Om dezelfde reden als net. Er wordt naar gelijkenissen gekeken.

Informatie waar je niet om vraagt, krijg je ook niet. Jij bepaald welke informatie je krijgt. Van pietje uit Urk zal je niks te zien krijgen, omdat dit niks met jou te maken heeft. Als profielen gelijkenis tonen, zal Facebook vragen of je die mensen misschien kent en meestal is dit wel het geval. De informatie is dus relevant voor jou. Het is alsof Facebook alles over je weet, maar in hoeverre speelt Privacy hier eigenlijk een rol?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s