Content in relatie tot Crossmediale conceptvormen

Het begrip contentrelaties gaat over hoe de inhoud van verschillende media zich tot elkaar verhoudt.
De contentrelaties houden verband met de crossmediale conceptvormen: multimediaal, crossmediaal en transmediaal.

Er wordt gesproken over een iconische contentrelatie wanneer de content(inhoud)  over verschillende media een grote gelijkenis vertoont.
Een voorbeeld van een iconische contentrelatie is de reclame van De Hypotheker. Wie kent tegenwoordig de uitspraak ‘Jazeker, de hypotheker’ niet? Deze uitspraak hoor je tijdens de tv commercial van De Hypotheker en via de radio.
Aan de hand hiervan kun je zeggen dat deze contentrelatie het beste past bij de conceptvorm Multimediaal.
Er wordt namelijk via verschillende media dezelfde boodschap verspreid.

Er wordt gesproken over een indexiale contentrelatie wanneer de content via de verschillende media naar elkaar verwijst.
Een voorbeeld van een indextiale contentrelatie is The Voice of Holland.
Het programma The Voice of Holland heeft haar eigen app waar kijkers tijdens het programma deel kunnen nemen als jurylid. Deze app geeft alleen aanvulling op het programma als je deze gebruikt in combinatie met het programma op tv.
Aan de hand hiervan kun je zeggen dat deze contentrelatie het beste past bij de conceptvorm Crossmediaal.
Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat er meer interactie komt tussen de media en het publiek.

Je kunt spreken over een symbolische contentrelatie als er naast verwijzing ook een gevoel en/of waarde wordt weergegeven in het verhaal.
De producten van Coca-Cola zijn een voorbeeld van een symbolische contentrelatie. Coca-Cola wordt niet meer gezien als een blikje met frisdrank maar wordt geassocieerd met ‘Open Happiness’. Dit is dus een symbool.
Aan de hand hiervan kun je zeggen dat deze contentrelatie het beste past bij de conceptvorm Transmediaal.
Er wordt namelijk een vrolijk gevoel overgebracht.

Na dit onderzoek is duidelijk geworden dat de drie contentrelaties zeker iets te maken hebben met de drie verschillende crossmediale conceptvormen.
Maar welke contentrelatie komt nou het meest voor?

Door: Iris Vink

Bronnen:

Basisboek Crossmedia concepting

https://cursussen.sharepoint.hu.nl/FCJ/97/CMD/propedeuse/JDE-CROSSM.1V-09/2013%20artikel%20en%20documenten/Reader%202.2%20Crossmedia%20Theorie.pdf

http://com2a.blogspot.nl/2010/10/hoofdstuk-3.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Crossmedia

 

Leave a comment