Wat een verhaal

Ik ga iets vertellen over storytelling. Een woord wat misschien niet veel zegt, maar ontzettend veel betekend. Bijna alles om je heen heeft te maken met storytelling. Van films tot boeken, reclames tot advertenties.

Om het begrip wat beter uit te leggen ga ik een voorbeeld geven van een reclame. Neem de reclame van Ikea, je ziet een interieur, mensen, mensen die gezellige dingen doen, goede sfeer, mooie spullen. Dit is zo’n beetje de inhoud van die reclame. Ikea laat het lijken alsof die mensen stuk voor stuk een bijzonder leven hebben, ze voelen zich thuis.

Je kan je identificeren met het begrip ‘thuis’. Je hebt zelf ook een thuis of een plek in je huis waar je je fijn voelt. Waar je samen kunt zijn met je familie of geliefde. Dit laat Ikea doormiddel van de reclame naar voren komen, de term ‘ je thuis voelen’. Je ziet kinderen die een taart aan het bakken zijn voor hun opa, een man die zichzelf voor de spiegel bekijkt terwijl zijn vrouw naar hem lacht. Mensen die het gezellig met elkaar hebben. Allemaal situaties die echt zijn, en die mensen herkennen. Dat is een goed concept van Ikea, zij willen staan voor het imago en merk dat spullen verkoopt die prettig in gebruik zijn voor mensen. Spullen die niet alleen mooi zijn om naar de kijken, maar die ook handig zijn in gebruik en niet al te ingewikkeld. Ikea speelt dus met de emoties van mensen, door dingen zoals herkenning, warmte en huiselijkheid te gebruiken raakt de reclame een groot deel van de consument. Een consument die zich herkent in de reclame, of een deel die ook graag een wat huiselijker thuis willen creëren, en die doormiddel van Ikea dat willen bereiken. Door ook die spullen te kopen om zo iets te creëren.

Door storytelling te gebruiken kunnen bedrijven inspelen op de emoties van mensen, en herkenbaarheid creëren. Door dat te gebruiken hebben zij meer kans dat mensen op hun bedrijf af komen.

 

Bron: Basisboek Crossmedia Concepting

1 thought on “Wat een verhaal

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s