Marketing communicatie vs. Social media

Zoals jullie misschien wel of niet weten is Crossmedia onstaan uit marketing.                      In de marketing werden tv, radio, print en outdoor activiteiten ingezet. Met de opkomst van social media kwam er een hele nieuwe manier van communiceren. Opeens sprak de consument terug, er was geen sprake meer van one to many communicatie. Met deze grote verandering ontstond crossmedia.

De consument gaat niet langer passief met media om maar krijgt hiermee een participerende rol. Deze rol word nu vanuit de media ook gebruikt als onderdeel van nieuwe media strategieën. Het is belangrijk dat je weet wat de doelgroep beweegt en wat deze met de media doet. Op basis daarvan kan bepaalde media ingezet worden en op welk moment dit het beste is.

Met de opkomst van socia media kan een bedrijf veel beter inschatten wat de consument wil en wanneer. Door social media in te zetten kunnen bedrijven veel gerichter kijken naar wat zij willen aanbieden aan de consument. Denk aan een bedrijf dat kleding produceert, zij hebben er niks aan als de consument daar niet in geïnteresseerd is op dat moment, als de trends van dat moment heel anders zijn. En dus de behoeften van de consument. Door social media te gebruiken kunnen bedrijven zien wat mensen op dat moment leuk vinden en waar zij naar kijken. Waar de meeste interesse naartoe gaat.

Ik denk dat de opkomst van social media een goed gegeven is geweest voor bedrijven. Zij kunnen nu om de meningen van consumenten vragen, of krijgen ongevraagd de meningen tegemoet. Er kan veel beter ingespeeld worden met de vraag naar bepaalde producten, en met het resultaat dat die ook op het goede moment in de markt komen.

Conclusie is dat social media, vooral in deze tijd een enorme opkomst is voor de huidige en toekomstige markt. De consument kan mee denken over een product, en worden product ontwikkel wedstrijden gehouden om zo nieuwe producten op de markt te brengen die voor consumenten interessant zijn. Dit soort ontwikkelingen zijn baanbrekend voor de toekomst.

Bron: Basisboek Crossmedia Concepting

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s