The voice of holland en haar ‘usability’

In deze blog post ga ik uitleggen hoe het begrip ‘usability’ voorkomt in het programma ‘The voice of Holland’. Dit is een talentenjacht waarbij de jury op een draaiende stoel zit en de desbetreffende artiest pas te zien krijgt als zij omgedraaid hebben.  Als een jurylid omgedraaid is betekend het dat de kandidaat door is naar de volgende ronde. Als er meerdere coaches zijn omgedraaid mag de kandidaat kiezen welke coach hij of zij wil. Het doel van dit programma is dat de jury de kandidaten echt op kwaliteit beoordeeld en niet op het uiterlijk. The voice is erg populair, niet alleen in Nederland maar ook in bijvoorbeeld Amerika.

Ik ga eerst even uitleggen wat het begrip ‘usability’ inhoudt. Usability is de gebruiksvriendelijkheid van een concept. Een bedrijf kan niet kiezen welke doelgroep er precies aan een concept mee doet, zij moeten er dus voor zorgen dat een concept zo makkelijk mogelijk te gebruiken is. Ook slaat usability op het gevoel dat je aan iets over houdt. Als een game onmogelijk te spelen is, stopt men ermee. Je raakt dan een beetje gefrustreerd omdat het niet lukt om de game uit te spelen. Door een concept zo makkelijk mogelijk te maken krijgt men een goed gevoel. Zonder al te veel moeite is de klus toch geklaard.

Hoe komt usability in het programma ‘The voice of Holland’ voor?

Tijdens dit programma worden meerdere media ingezet die allemaal invloed hebben op de verloop van het programma. Men kan bijvoorbeeld stemmen door te sms’en naar een bepaald nummer, deze stemmen worden geteld en zo beslist het publiek wie er door gaat naar de volgende ronde. De sms codes zijn simpel gehouden, in een paar minuten heb je het sms’je getypt en verzonden. Zo stuurt men gemakkelijk een sms’je. Ook heeft het programma een interactieve app. Tijdens het programma kan men op deze app kiezen uit de vier coaches, als dezelfde coach omdraait krijg je punten. De app is makkelijk te gebruiken en is gratis. Als een app gratis is kiest men er veel sneller voor om mee te gaan doen. Ook is de app makkelijk te gebruiken, door op de foto van de desbetreffende coach te drukken kun je al punten scoren. De app is bruikbaar zowel kinderen als volwassenen. Deze app heeft indirect invloed op het programma, als in de liveshows sprake is van een gelijk aantal stemmen, worden de cijfers van de app-gebruikers erbij gehaald. Als laatste is de website van The voice erg gebruiksvriendelijk, alles is zeer overzichtelijk neergezet en er staan zelfs foto’s en filmpjes van de hoogtepunten op de site.

Samengevat, The voice of holland is een erg interactief programma, waarbij de verschillende media gemakkelijk te gebruiken zijn voor elke doelgroep.

 

Door: Jessica Schuurmans

1 thought on “The voice of holland en haar ‘usability’

  1. Pingback: Een 2-jarige hbo-opleiding | Chanel Lodik

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s